Cinque Terre & Pisa

Zondag 5 Mei, 2019

Als we zaterdag bij het ontbijt zitten, zien we alleen maar slecht weer als vooruitzicht. Heb ik echt even helemaal geen zin in. Voor een redelijke prijs zie ik een vlucht naar Pisa. Daar is het zondag wisselvallig met op maandag en dinsdag goede verwachtingen. Niet dat het hoogzomer is maar er wordt 16 graden voorspeld met een zon. Dat is in ieder geval beter dan hier. Mart wil liever naar Faro waar het weer nog een stuk mooier moet zijn maar zie niet echt een reden om daar nu heen te gaan. Sinds ik ooit 10 jaar geleden een stukje over Cinque terre, 5 idyllische dorpjes aan de Ligurische kust die met elkaar verbonden zijn door middel van een trein en wandelroutes, heb gelezen in de Kampioen heeft een bezoek hieraan al op mijn bucket list gestaan. Cinque terre is gunstig gelegen vanuit Pisa dus uiteindelijk krijg ik groen licht en boek ik 2 tickets met morgen vertrek. Ik geloof niet dat ik ooit zo onvoorbereid ben geweest voor een bestemming waar ik heen gevlogen ben maar moet goed komen, toch? De vlucht tijden zijn gunstig dus ik heb ook morgen nog wat tijd om wat te bekijken. Na het boeken gaan we meteen naar Amsterdam. Daar gaan we naar de dodenherdenking. Dat wilde ik ook al heel lang heel graag doen dus dit is nog een bonus op ons vertrek van morgen.
Amsterdam was indrukwekkend en ook heel gezellig. Laat ik het zo zeggen : wij hebben onze vrijheid op gepaste wijze gevierd. ’s Ochtends nog even tijd om iets in een koffertje te gooien om vervolgens de tram en de trein richting Schiphol te pakken. Alles verloopt zoals het moet. We kopen nog even een boterham bij de ah en gaan door de douane. Eenmaal bij de gate zoeken we nog even een hotel in La Spezia. La Spezia is vanuit Pisa zo ’n 1,5 uur met de trein en eigenlijk een voorstadje van de beroemde Cinque terre. Omdat de weersvoorspelling niet denderend is voor vandaag lijkt het ons het handigst om deze dag te wijden aan reizen zodat we morgen de hele dag kunnen genieten van de dorpjes. Hotel is gelukkig redelijk eenvoudig gevonden en net voor boarden geboekt. Stuk makkelijker als je niet op zoek bent naar hotel met parkeerplaats en zwembad.

Net iets voor schema aankomst komen wij aan in Pisa. Het is er grauw maar het regent gelukkig niet. We hoeven niet te wachten op bagage en lopen meteen door naar de pisamover, een shuttle die ons in 10min naar Pisa centraal station brengt. Kopen daar een kaartje naar La Spezia. We hebben nog het geluk dat we een vertraagde trein kunnen halen. Scheelt weer 20min wachten. De trein rit is niet super enerverend maar is totaal niet vervelend. Rond 18:00 komen we aan in La Spezia. We lopen langs het toerist info van Cinque terre op weg naar buiten en besluiten meteen even kaartjes te kopen voor morgen. Er is nu niemand dus die zijn snel gekocht. Begrijp van de vrouw achter de balie, die alleen maar Italiaans praat, dat alleen het wandelpad van Monterosso naar Vernazza open is maar het waarschijnlijk glibberig zal zijn vanwege de regen. Ik wist al dat het meest bekende pad: Via dell’Amore, voor een heel groot gedeelte dicht was vanwege een aardverschuiving in 2017. Verwachting is dat deze pas in 2021 weer open zal gaan. Helaas blijkt nu dat er ook nog een ander pad gesloten is wat ik misschien wel had willen lopen. Nou ja, zien we morgen wel.

Dank zij Google maps zijn we vanaf het station ook zo bij ons “hotel” dat wij voor de komende twee nachten hebben geboekt. Het is gelukkig droog en het is een leuke wandeling door een voetgangers steeg, ook wel de winkelstraat van La Spezia. Ik had recensies gelezen van mensen die het hotel te ver vonden liggen van het centraal station maar het is maar ongeveer 15min en dat vinden wij absoluut niet ver. Ik had via de mail nog codes van het hotel ontvangen waarmee we de hoofdingang konden openen maar als we op de eerste verdieping komen blijkt de deur op slot. We bellen aan maar er gebeurt niks. Ik bel het nummer dat in de email stond. Ze had wat vertraging. Ze komt er nu aan. Gelukkig duurde het wachten minder dan 10min maar als je staat te wachten in de gang van een appartementen complex duurt dat veel te lang. Na 500 excuses krijgen we de sleutel van de kamer en besluiten meteen even naar en supermarkt te lopen om water en wat anders te drinken te kopen. Als we daarvan terug zijn ploffen we even neer met wat knabbels en wat te drinken. Ik vraag Cristina nog even of ze een restaurant voor vanavond kan aanbevelen waarna ze aangeeft dat aangezien het zondag avond is we niet te laat moeten vertrekken en er veel dicht is. Zij maakt meteen een reservering voor ons in een lokaal tentje, niet te ver van ons hotel vandaan. We zullen het zien maar we eten er heerlijk.

Maandag 6 Mei

We staan bijtijds op maar ook weer niet te vroeg want het is s ‘ochtends nog flink koud…en ook nog bewolkt…als dat maar goed komt. Na het douchen en aankleden, wat nogal moeilijk was omdat we geen idee hadden wat voor weer het nou eigenlijk zou worden, lopen we de parallel weg aan de centrale winkelstraat. Binnen no time hebben we een leuk tentje gevonden waar we stoppen voor ontbijt. Als we daarna richting trein lopen, belanden we eerst nog op de lokale markt. Wat hebben ze heerlijk groente en fruit liggen. Eenmaal op het station hebben we eigenlijk ook zo een trein te  pakken …wederom een vertraagde trein waarvan de deuren al dicht waren maar een druk op de deur en ze gingen weer open. Dat gebeurt nog zeker 10x want de trein vertrekt pas na een minuut of 10. Wat was ik overigens blij dat ik gisteravond bij aankomst al een kaartje had gekocht want er staat nu een giga rij die ons zeker een uur gekost zou hebben.

We hebben vanochtend tijdens het ontbijt besloten om eerst naar het laatste station te reizen om vervolgens langzaam terug te keren. Enige uitzondering hierop is Manarola omdat we daar graag de zonsondergang willen zien. Als we in Monterosso al Mare uitstappen, lopen we het dorpje en beetje rond en drinken eerst nog een kop koffie alvorens aan de wandeling richting Vernazza te beginnen. Zoals gezegd is dit de enige wandeling die vandaag open is dus het is er behoorlijk druk. Weet niet of dat hierdoor komt of dat dat gewoon altijd het geval is.

Het eerste stuk van de wandeling gaat alleen maar omhoog. Door de drukte kun je niet echt je eigen tempo bepalen wat best vervelend loopt maar de mensen die we tegemoet lopen hebben het zwaarder want het pad is vrij smal en wij zijn net een slang waardoor zij eigenlijk geen kans hebben om naar beneden te lopen. Als het steilste stuk wel voorbij is, vallen er wat gaten en kunnen we iets beter ons tempo bepalen. Hoe dan ook geniet ik van het hier zijn. De temperatuur is aangenaam en zelfs wat warm voor onze klim naar boven.
Na ongeveer 1,5 uur zien er het eerste uitzicht op Vernazza waarvan gezegd wordt dat het het meest  idyllische van de 5 plaatsjes is. Bij een lookout iets verderop blijven we even staan om te genieten van het uitzicht. Eenmaal in het plaatsje dwalen we wat rond en gaan dan lunchen bij een van de vele tentjes. Ik eet een heerlijke typische Ligurische pulpo salade. Echt heerlijk! Ik zou klaar zijn voor de volgende wandeling naar zoals gezegd is die dicht. We pakken de trein naar Corneglia. Ze zeggen dat dit het minst bezochte plaatsje is omdat het op en berg top ligt waarvoor je zo ’n 400 treden op moet lopen maar ook dit pad blijkt bij onze aankomst dicht te zijn. We moeten over de weg naar boven lopen maar van weinig mensen is geen sprake. We lopen een beetje rond en besluiten dan de trein te pakken naar Riomaggiore.

Manarola zou logischer wijze onze volgende stop zijn maar zoals gezegd willen we daar naar de zonsondergang kijken. Riomaggiore dus…we hebben geluk. We kunnen wederom met een vertraagde trein mee. Het is een leuk dorpje waar we de meeste tijd verbrengen bij een van de meest gefotografeerde plekjes van de Cinque terre en de zoektocht naar een plekje om even iets te drinken. Dit lijkt bijna een onmogelijke opgave en zo besluiten we maar de trein te pakken naar Manarola en daar ons geluk te beproeven. Manarola is leuk en dat hebben meer mensen ontdekt. Er staan rijen om aan een terrasje te mogen zitten. Vreemde is als we even bij de look out staan om onze opties te overwegen ik erachter kom dat bij zonsondergang het dorp verlicht zal worden maar dat we dus nooit de zon bij het dorp gaan zien. Besluit 1: we gaan niet op zonsondergang wachten…zou ook nog 2,5 uur zijn. 2: We lopen terug richting trein en hopen op een terrasje. Gelukkig vinden we die ook. Waarschijnlijk vrij omdat ze de meest oncomfortabele stoelen hebben die er zijn maar we zitten er heerlijk in het zonnetje en genieten van de focacia die we bij onze pul bier hebben gekregen. Als het bier op is, gaan we richting trein. Gelukkig hadden we voordat we erheen liepen al gekeken hoe laat deze ongeveer zou vertrekken (niet dat dat ook maar een enkele garantie geeft) dus hoeven we niet te lang te wachten.

Eenmaal in La Spezia lopen we terug naar ons hotel. Ik verheug me op het moment dat ik mijn schoenen uit kan doen en even onder een lekkere warme douche kan gaan staan. We drinken even wat een gaan dan naar een restaurant dat Mart op internet heeft gevonden. Kwaliteit was goed maar voor de prijs hadden de porties wel wat groter mogen zijn.

Dinsdag 7 mei

We kunnen van alles vandaag. Enige dat we willen, is vanavond al in Pisa aankomen. Na het douchen en aankleden lopen we eerst even in de buurt van de haven. Er liggen mega schepen en maar liefst 3 cruise schepen. De haven is veel groter als ik verwacht had. We willen eigenlijk bij de haven even een ontbijtje pakken maar op een van de luxe schepen wordt geschuurd en dat hebben we net geen zin in. We lopen richting het centrum en komen na wat zoeken op een leuk pleintje terecht waar we op het terras met een opkomend zonnetje kunnen zitten.

Na het ontbijt lopen we terug naar via Chodo. Daar zou volgens Google maps een halte zijn waar we de bus naar Portovenere zouden kunnen nemen. Eenmaal daar zien we nog een paar toeristen zitten die al een buskaartje hebben dus vraag hun even waar we die vandaan kunnen toveren. Gelukkig is dat bij de tabacchi net iets verderop. Niet veel later komt de bus en rijden we in een half uur langs de kust naar Portovenere. Volgens velen een hidden gem en een potential 6th terre. Zien dus; nu we er toch zijn. Van de beheerder van ons appartement had ik gehoord dat we de halte net voor de caribinieri moesten nemen. Daar zouden we dan met een lange trap richting de kust kunnen komen en een stuk langs het strand kunnen lopen. We twijfelen even over de halte maar dan zie ik het bordje met de trap en stappen we uit. Ben blij dat ik deze trap naar beneden loop en niet andersom. Lopen lekker langs het strand richting het centrum en ik moet de recensies enigszins gelijk geven. Portovenere is inderdaad een leuk plekje. We dwalen wat door de smalle straatjes en nuttigen dan op een klein terrasje een lekkere pulpo salade en een lasagne. Hierna begeven we ons richting de bus. We willen nl op een beetje normale tijd in Pisa aankomen omdat het vandaag nog mooi weer is en voor morgen regen wordt voorspeld. Bij aankomst in la Spezia halen we de koffers op bij ons appartement en gaan richting station. Als kaartjes gekocht zijn, blijkt dat er weer een trein vertraagd is waar wij dan gelukkig nog weer in mee kunnen. De reis gaat voorspoedig en tegen 4:30 komen we in Pisa S. Rossoro aan.

Het hotel dat wij geboekt hebben moet naast het station liggen maar door de verspreidde rails lopen we steeds de verkeerde kant op. Als we dan eindelijk de juiste uitgang hebben zijn we in een paar passen bij het hotel. De kamer is groot en prima maar ik ben benieuwd of dat bed slaapt. Ga het nog niet proberen. We lopen eerst naar de Piazza de Miracoli dat via een tunnel onder de rails door in iets meer dan 10 min te bereiken is. Net voor de ingang wemelt het van winkeltjes. Eenmaal op de piazza ben ik positief verrast. De kerk, de dom, de scheve toren…ze zijn veel mooier als ik verwacht had. We dwalen over het plein en kijken verbaast naar alle mensen die die ene foto willen maken. Grappig gezicht. Het is tijd voor een biertje. We lopen duidelijk de verkeerde kant van het plein af want we komen niks tegen. We lopen zelfs zo ver dat we uiteindelijk half Pisa hebben gezien voordat we dan eindelijk op een terras neer ploffen waar het laatste beetje zon nog schijnt. Als die weg is, is het ook meteen fris en besluiten we richting hotel te gaan om daar de voeten even wat rust te geven. We besluiten te gaan eten bij het restaurant dat op booking bij de recensies van ons hotel werd geadviseerd maar helaas valt dat wat tegen. Jammer want we hebben eigenlijk alleen maar lekker gegeten.

Woensdag 8 mei

We hebben tot een uur of 12. Ons vliegtuig vertrekt rond 3 uur. Als we opstaan en naar buiten kijken blijkt de weersvoorspelling helaas uit te komen. Het is grijs en grauw. Toch maar opstaan want het bed is zoals het er in eerste instantie uitzag : super oncomfortabel. Ik vraag me zelfs af of de lakens verschoond zijn…Bij het hotel is ontbijt inclusief dus daar gaan we eerst maar even langs. Het is beperkt maar eigenlijk staat er alles wat je voor een ontbijt zou willen. Omdat we gisteren per ongeluk heel veel van Pisa gezien hebben op zoek naar een lekker terras en er eigenlijk niks meer is dat we zouden willen zien, gaan we maar terug naar Piazza di Miracoli maar niet alvorens de time table van de trein even gecheckt te hebben. Om 12:15 lijkt er een trein te zijn naar central waarna we de pisamover kunnen nemen naar het vliegveld.

Eenmaal op het plein zijn we eigenlijk alleen maar gebiologeerd naar anderen aan het kijken. Grappig hoe veel aanwijzingen voor een foto gegeven kunnen worden. We drinken daarna nog even een kop koffie en lopen dan naar het hotel terug en ondanks dat we wat vroeg zijn lopen we toch maar naar het station. Er is een waterig zonnetje. Gaan we daar nog lekker even van genieten. Als we op het station aankomen en ik kaartjes wel kopen voor de trein blijkt er helemaal geen trein om iets over 12 te zijn. We rennen als een gek om de zojuist binnen gekomen trein te halen aangezien dit de laatste is tot 13:15. Gelukkig halen we de trein. We zijn alleen nu wel heel vroeg op de luchthaven. Nog even buiten zitten dan maar. Uiteindelijk krijgen we wat trek. Eten nog iets alvorens door de douane te gaan. Helaas heeft onze vlucht vertraging waardoor we ook hier nog even moeten wachten. Kijk terug op een heerlijk onverwacht weekend.