Erica

8 – 10 Oktober, 2021

Wie had kunnen bedenken dat toen wij dit weekend ruim 3 maanden geleden boekten dat we zulke prachtige weersvoorspelling zouden hebben. Begin is goed!

Omdat pap eerst nog wat zaken zou moeten regelen, hebben wij tegen borreltijd bij het hotel afgesproken. Zo hebben wij de tijd om naar Westerbork te gaan. Wilde ik al heel lang heen en nu dus nu mooi de kans.

’s Ochtend is het heel erg mistig dus we nemen de tijd om de auto in te pakken en op weg te gaan. Na bijna 2 uur rijden komen wij aan in Westerbork. We hebben trek dus bestellen bij de kantine een saucijzenbroodje en zie dan dat er om 14:00 een rondleiding is op het lampterrein. Zou een half uurtje lopen zijn dus we eten snel het broodje op (dat toch een beetje een wrange smaak heeft in deze geschiedenis) en gaan dan te voet via het bospad naar het kampterrein. Het is een mooie wandeling, ondanks de gruwelijkheden die hier hebben plaatsgevonden en we komen net voor 2 aan bij het begin van de rondleiding.

Een voormalige leraar vertelt boeiend over de geschiedenis van het kamp. Een paar wetenswaardigheden: * Het eerste transport vertrok op 15 juli 1942 * 103 x kwam de trein aan om mensen naar vernietigingskampen te brengen * Ruim 100.000 mensen zijn gedeporteerd * 5000 mensen hebben het vernietigingskamp overleefd. * Bij het laatste transport bleven er 500 gevangenen over in het kamp (vnl kampleiding) * Na de oorlog werd het kamp gebruikt als Interneringskamp voor NSB’ers * Daarna is het kamp nog gebruikt voor de Molukkers

Afschuwelijke getallen en ze laten diepe indruk achter. De beste man heeft zo indrukwekkend verteld dat als we nu meteen terug lopen het museum niet eens meer kunnen bezoeken. We nemen de andere route terug richting het museum. Onderweg leren wij nog iets over het zonnestelsel omdat dit terrein na alle verschrikkingen ook nog een Radiotelescoop gebied was.

Een maal terug bij de auto is er inderdaad geen tijd meer om naar het museum te gaan. Prima eigenlijk ook wel. Andere keer misschien. We rijden richting Erica waar we de komende twee nachten verblijven maar stoppen eerst in Sleen om even naar de AH te gaan en naar de Gall en Gall voor wat borrel hapjes en wat lekker te drinken. Vanuit daar zijn wij zo bij het golf resort waar mam en pap al zijn. We hebben samen de kamers op 1 gang waar verder niemand komt met een zitje tussen ons in dus na het ontvangen van de sleutels en de bagage naar de kamer te hebben gebracht, gaan we lekker op het zitje in de gang borrelen tot in ieder geval 8 uur want we hebben vanavond het diner inclusief en er was geen tijd om eerder iets te reserveren. Tegen de tijd dat wij aan mogen schuiven hebben wij bijna geen trek meer van alle borrelhapjes maar laten ons toch verwennen met een 4 gangen diner wat prima smaakt maar eigenlijk veel te lang duurde. Om 10 uur nog een keer aan een hoofdgang beginnen, hoefde voor mij eigenlijk al niet meer.

We gaan daarna eigenlijk meteen naar bed maar met volle maag in slaap vallen, valt nooit mee en de groep waardoor er zo veel vertraging was bij het eten heeft precies onder ons raam uitgekozen om af en toe te gaan roken. Laten we het erbij houden dat we niet lekker hebben geslapen.

De volgende ochtend staan wij bij tijds op om rustig te kunnen gaan ontbijten. Wat gelukkig ook mogelijk is. Alle tijd om daarna rustig de clubs te pakken en richting de eerste hole te lopen. We spelen, voor het aantal keren dat we het per jaar doen, totaal niet onaardig; wat overigens nog steeds bijzaak is (houden wij onszelf voor). Maar vooral is het gezellig.

Rond 14:00 zijn we terug bij de 19e hole en gaan we eerst even iets drinken en genieten wij van een paar bitterballen. Wij willen allemaal even naar Duitsland voor wat boodschappen en besluiten dan ter plekke dat we vanavond geen zin hebben om weer zo lang te eten en dus in Duitsland, indien mogelijk, wat Schinken Mett mee gaan nemen. We gaan naar Emlichheim. Tanken en daarna gaan we de Lidl, Aldi en de Rewe in voor de dingen die we graag mee wilden nemen. En ja…we vinden Schinken Mett!

Als we thuis zijn gaan we aan de borrel en omdat je Mett niet te lang buiten de koelkast moet bewaren gaan wij ook meteen aan de Broetchen. Lekker! Wij babbelen en borrelen nog even door en gaan dan lekker naar bed.Ondanks dat we niet zo zwaar gegeten hebben als de avond ervoor weet de groep het rookplekje van de avond ervoor nog goed te vinden helaas.

Volgende ochtend herhaalt het ritueel zich van de vorige dag. Lekker rustig ontbijten, dan pakken wij langzaam de clubs en twijfelen over wat wel te dragen of niet. Het is namelijk zo in de ochtend nog wel behoorlijk fris. Net als gisteren eigenlijk maar gisteren was er nog wel een zonnetje bij. Het golfen gaat bij sommige wat beter en bij anderen wat minder. Hoe dan ook het was gezellig om samen 9 holetjes te lopen. Na afloop drinken we nog een bakje koffie en gaan dan ieder huiswaarts.

Wederom een super gezellig weekend gehad.

13 – 15 Juni, 2021

Mam heeft wel weer een keer zin om te golfen en dat heb ik na een pauze van 2 jaar eigenlijk ook wel. Ik vind op Luxury Hotel Company een aanbieding voor 2 overnachtingen inclusief 4 gangen diner en 1 x 9 holes pp voor een hele schappelijke prijs. Als zij er dan zonder probleem nog een keer 9 holes bij kunnen boeken dan staat het snel gereserveerd. Op naar Erica in Drenthe naar het Golf resort Zuid Drenthe.

Bargerveen

De weergoden zijn ons goed gezind. Het is prachtig weer, warm zelfs, en de voorspelling is dat dat zo blijft de komende dagen. Boffen wij even! Ik pik mam op zondag ochtend met stralend weer op en na 1,5 uur rijden komen wij aan in Erica. Te vroeg helaas om al in te checken maar nemen meteen maar even plaats op het terras dat sinds korte tijd weer open mag (corona regels zijn eindelijk versoepeld). Met het grote boek met excursies en wat er in de omgeving te doen bestellen wij een kopje koffie en dan ook maar meteen even een broodje.

Proost!

Hierna checken we in, pakken even een pet en wat te drinken voor onderweg en gaan dan naar Bargerveen. We hebben een wandeling gezien van zo’n 6 km door dit natuurgebied en dat lijkt ons nog even leuk om te doen. We rijden in 15 minuten naar P3 en beginnen daar onze wandeling. Het begin is leuk maar dan moeten we een heel stuk over het fietspad en dat is met de warmte en de witte fietspaden een stuk minder. Gelukkig komen we na een uitzicht punt en nog een km over het fietspad eindelijk weer bij een wandelpad. Vanaf hier is de wandeling een stuk leuker. Het is al een paar dagen droog dus er is goed te lopen. Kan me voorstellen dat het na wat regen flink drassig kan zijn hier. De wandeling heeft wat leuke punten en wat mooie uitzichten maar ik zou er niet voor naar Drenthe rijden.

Na de wandeling rijden we via een piepklein stukje Duitsland weer naar het hotel. Daar ploffen we op het terras neer. We kunnen wel wat vocht gebruiken en ik had al gezien dat ze lekkere flinke pullen Weizen hebben. Wat bitterballen erbij…wat wil een mens nog meer? Na de biertjes gaan we even dansen en een wijntje drinken op de kamer. Lekker even frisse douche voordat we naar beneden strompelen voor een maaltijd. Lekker hoor dat we nergens meer heen hoeven.

Hole 8

Wij zijn op maandag op tijd wakker. Willen even lekker rustig van het ontbijt genieten, even wat ballen op de driving range weg slaan en dan lekker relaxt aan de 9 holes beginnen. Zo bedacht, zo gedaan en beide beginnen we met een Par op hole 1. Beter kunnen we niet beginnen. Er loopt een tweebal voor ons die zich de tijd laat dus wij hoeven ons niet te haasten en niemand loopt achter ons. Dit is echt wel luxe golfen. Golf resort Zuid Drenthe is een 9 holes baan met behoorlijk wat water en omdat het gras net gemaaid is, is menig bal meteen zoek als hij naast de fairway komt. Wij spelen heel aardig maar wij genieten vnl. van de rust, de relaxtheid en gezellig hier samen zijn.

Boomkroonpad

We sluiten de ronde af op het terras. Het is nog vroeg in de middag en omdat ik niet de hele middag bij het hotel wil zitten hebben wij 2 opties. Ik wil heel graag nog een keer naar Westerbork maar dit blijkt toch weer ruim een uur rijden te zijn. Daar heb ik nou ook weer geen zin in. In het excursieboek van gisteren kwam ik nog een hoog in de bomen wandeling tegen. Dat is een half uur hier vandaan dus uiteindelijk gaan wij daar naar toe. Eigenlijk een beetje te laat maar we gokken het erop. Helaas zit de weg ernaar toe niet mee. Er is een weg afgesloten maar het laat zich een beetje raden hoe wij verder moeten. Via sluip door, kruip door weggetjes komen wij dan toch nog op tijd aan bij het boomkroonpad. We verheugen ons op de wandeling over de toppen van de bomen. Na het betalen van de entree is het ongeveer 200m lopen naar het begin waar je met je kaartje een tourniquet doorgaat. Eenmaal boven zien wij dat het pad nou niet langer dan 500meter is met bochten. Ok, niet helemaal wat ik me ervan voorgesteld had. Wij zijn alle twee een beetje gedesillusioneerd en besluiten nog een wandeling van 5km door het bos te doen. Eigenlijk wilden wij een kortere wandeling na de 9 holes van vanochtend maar die zijn allemaal niet beschut en het is nog steeds vrij warm. Het is een prachtig bos en we komen nog wat te weten ook door de informatie van het foldertje maar de wandeling is een stuk verder dan die 5km en aan het eind hebben wij het dan ook eigenlijk flink gehad. Snel naar hotel en douchen want we komen net voor de afgesproken tijd van ons 4 gangen diner terug. Eten is overigens prima.

We worden op dinsdag wakker met wat meer bewolking maar dat vinden wij alle twee niet erg. We nemen weer rustig de tijd voor het ontbijt maar omdat we geen ballen op de driving range gaan slaan, zijn we eigenlijk wel heer erg op tijd klaar. We vragen of we wat eerder mogen starten maar dat zou niet kunnen. We lopen naar de Tee van hole 1 want besluiten naar de afslag van anderen te gaan kijken. Als er in de verste verte niemand te bekennen is slaan we toch maar af. Maar ja, zul je altijd zien. Wij staan op de green, hebben alle twee weer kans op Par en dan slaat het ongeduld toe omdat er 2 mensen in een buggy bij de afslag staan. Van par naar dubbele bogey. Omdat je naar hole 2 toch weer bijna terug moet lopen naar hole 1 besluiten wij toch maar netjes weer aan te sluiten op onze eigenlijk tee tijd. Mam speelt goed, bij mij gaan de eerste holes slecht en ben meer ballen kwijt dan ik tellen kan. Gelukkig keert het tij zich vanaf hole 4. Gelukkig. Omdat we nog de club van onze voorganger vinden, krijgen wij na de ronde nog een kopje koffie waarna we de auto pakken en weer huiswaarts keren.

Heerlijk en gezellig weekend gehad dat zeker voor herhaling vatbaar is.