Schwarzwald en omgeving

Wij hebben een 8 maanden oude pup en willen samen op reis. Willen niet al te lang in de auto zitten. Ik wilde al heel lang een keer naar de Matterhorn. Ik zeg 1 + 1 = 2!

Route

Agenda

DatumVanNaarHotelOpmerkingen
2 Juni 2022Huis Rudesheim am RheinHotel Krancher
3 JuniRudesheim am RheinFurtwangen im SchwarzwaldBerghotel & Gasthof Brend
4 JuniFurtwangen im SchwarzwaldLenzkirchHotel SaigerhohVia Triberger watervallen
5 JuniLenzkirchImmenstadt am BodenseeLandhaus Mullervia Titisee
6 JuniImmenstadt am BodenseeZWITSERLAND
12 JuniZwitserlandNimburgGasthof Rebstock
13 JuniNimburgHuis

Donderdag 2 Juni, 2022

Daar gaan we dan! Het lijkt, en is, veel te lang geleden dat we lekker op pad gingen maar daar gaan we dan…en…we hebben bijzonder reisgezelschap: onze 8 maanden oude hulphond i.o. Gijs gaat met ons mee. We hebben om deze reden vrij weinig vooruit geboekt. We willen even zien hoe hij zich gedraagt in een hotel en vindt hij het überhaupt wel leuk. We hebben wel enigszins een idee wat we willen doen maar dat is dus alleen maar leidraad. Niks moet. Omdat wij met Gijs ook niet te lang willen rijden is ons eerste doel Rudesheim am Rhein in Duitsland. Tip van pap. Zou volgens maps zo ongeveer 4,5 uur rijden zijn en dat lijkt ons dan ook meer dan genoeg voor de eerste dag.

Omdat we niet ver hoeven, laten wij Gijs ’s ochtends eerst nog rustig uit, pakken dan de spullen en gaan dan rustig op pad. Helaas is autorijden in Duitsland niet meer wat het was en staan we vaak in de file en is er veel oponthoud door Baustelles. De laatste 80 km gaan over landstrasses en duurt het laatste stuk dus langer als we dachten. Gelukkig hadden wij in Rudesheim wel al een hotel geboekt, hotel Krancher, dus daar hoefden we niet meer naar op zoek.

Eenmaal bij het hotel zijn we snel ingecheckt en lopen wij meteen even naar het centrum. Wij hebben dorst en kunnen wij Gijs meteen even de benen laten strekken en die van ons ook trouwens. We lopen een stukje langs de Rijn om daarna neer te ploffen in een Bierstube. Lekkere halve liter erin en een Schnittplatte. Na de eerste stop lopen we nog een beetje het oude centrum rond: lees kroegenstraat en de plek waar je met een hele oude gondel naar het Niederwalddenkmal kunt en gaan dan via de Lidl terug. Uiteindelijk best een stuk gelopen en omdat het nog een aangename temperatuur is ploffen wij neer op het terras van het hotel. Nog lekker een biertje en als het tegen etenstijd loopt, bestellen wij ook maar meteen even een schnitzel. Prima te eten en Duitsland is nog steeds Duitsland met een lekkere zure salade erbij.

Ons hotel ligt net voor een heleboel wijnranken waar je kennelijk gewoon doorheen mag lopen. Na het eten laten wij Gijs dus nog even lekker daar uit. Leuke wandeling. We liggen bijtijds in bed. Gijs wordt een keer om 3 uur en 1x om 5 uur wakker. Snel even plasje en weer verder slapen.

Vrijdag, 3 Juni

Omdat ze best een warme dag voorspeld hebben, gaan we om 8 uur lekker met Gijs naar buiten. Maken nog een heerlijke wandeling tussen de wijnranken. Als wij om 9 uur terug zijn begint het inderdaad een stuk warmer te worden. Wij gaan eerst maar even naar het ontbijt waar het nu relatief rustig is omdat iedereen al gegeten heeft. Prima ontbijt met lekkere broodjes en eitjes die je zelf kunt koken. Top.

Na het ontbijt pakken wij de spullen in, checken uit en gaan richting overnachting nummer 2 in Furtwangen im Schwarzwald. Ook deze accommodatie had ik thuis al geboekt. We zouden 4 uur moeten rijden en dat leek ons, toen wij thuis waren, meer dan genoeg. Helaas ook vandaag weer veel verkeer op de weg en worden de 4 uur helaas 6 uur. Eenmaal bij hotel Brend zijn we de lange rit eigenlijk snel vergeten. Gasthof ligt op een berg en grenst aan een stuk bos en heeft een prachtig uitzicht. Gelijk bij aankomst merken we al dat Gijs hier lekker rond kan lopen en dat wij de lijn niet nodig hebben. Hij dartelt overal mee naar toe en is binnen no time iedereens beste vriend. Onze kamer grenst aan de “tuin” (lees: uitzicht en bos) dus wij kunnen de deuren openlaten en Gijs kan lopen waar hij wil.

Wij lopen na het inchecken eerst even een stukje met hem en bij terugkomst bestellen wij 2 halve liters en nemen die lekker mee naar de kamer zodat Gijs ook lekker zijn ding kan doen. Omdat we wat hoger zitten koelt het echter vrij snel af en besluiten wij na een tijdje het tweede biertje maar in het restaurant te nemen en na de eerste potjes Yahtzee er meteen wat te eten bij bestellen. Ik had trek dus de asperges smaakten goed maar eigenlijk was het helemaal niet zo lekker. Buik is in ieder geval gevuld.

Als we weer buiten komen is onze buurman foto’s aan het maken met een grote telelens. Hij vraagt of hij een paar foto’s van Gijs mag maken. Uiteraard vinden wij dat geen probleem dus laten wij Gijs een beetje heen en weer rennen zodat de Zwitser een paar foto’s kan maken. Daarna lopen wij nog een klein rondje met hem, gaan even op de uitkijktoren staan en gaan daarna lekker het bedje in.

Zaterdag, 4 Juni

We beginnen de dag met regen en het eerste rondje met Gijs loop ik dan ook in de regen. Toch anders dan een rondje door de wijk. Gijs loopt lekker los en huppelt vrolijk rond. Op de terugweg neem ik meteen zijn eten uit de auto mee en duik nog even in bed alvorens te douchen. Daarna lopen wij eerst nog even wat langer door het prachtige bos om daarna aan te schuiven bij het ontbijt. Heerlijk lopen hier en Gijs geniet duidelijk. Na het ontbijt pakken wij de spullen en gaan richting Triberger watervallen.

Na 15 minuten rijden, komen wij al bij een van de parkeerplaatsen van de watervallen aan. Blijkt achteraf de boven ingang te zijn. Na 10 minuten downhill lopen komen we aan bij de kassa. 10 pp en Gijs is gratis. Het is niet overmatig druk maar er zijn wel mensen. Wij lopen het pad naast de waterval naar beneden. Goed te doen en Gijs staat niet raar te kijken van het kletterende water. Eenmaal beneden in het dorp besluiten wij dezelfde route maar terug te lopen. De zon begint op dat moment ook te schijnen dus de weg naar boven is lichtelijk anstrengend. Wij houden korte pauzes om even op adem te komen.

Eenmaal terug bij de auto boeken wij een hotel in de buurt want hier lijkt het weer nog aardig te blijven en op de rest van de origineel geplande route lijkt het de komende dagen alleen maar te regenen. Wij hebben via booking Hotel Saigerhoh geboekt. Ligt dichtbij Titisee in de buurt en niet al te ver rijden.

Op de weg erheen stoppen wij nog even bij een Lidl om wat te knabbelen te kopen en gelijk maar een croissantje kopen want de lunch is inmiddels weer overgeslagen. Vanaf hier is het nog zo’n 30 minuten rijden voordat wij bij Saigerhoh aankomen. Het ligt nogal op een verlaten plek aan het einde van een straat maar eigenlijk hebben wij ook wel weer genoeg gehad van het rijden dus prima. Bij het inchecken geeft de receptioniste aan dat wij een fles champagne op de kamer hebben gekregen omdat de douche defect zou zijn…excuse me? Het zijn niet echt bedragen waarbij ik uitga van een kapotte douche. Laat maar zien eerst en dan kijken we wel weer verder. Eerst onze welkomst cocktail waarna we een rondleiding door het hotel krijgen. Pff, is dat echt nodig? Nou kennelijk wel want door een tunnel kunnen wij ook gebruik maken van het binnenzwembad en de spa. Dat was anders wel even zoeken geweest. Eerst nu maar naar de kamer.

Ook hier zitten wij op de begane grond en kunnen wij de patiodeur heerlijk open zetten zodat Gijs lekker in de tuin rond kan rennen zonder dat hij daarmee gasten bij het zwembad stoort. Heerlijk. Wij halen de bagage en lopen daarna eerst even met Gijs een stukje richting het bos. Dan kleden wij ons om en gaan wij heerlijk even badderen in onze infinity pool. Ook lopen wij even naar het binnenbad wat ongelooflijk luxe is en heerlijk zwemmen is.

Bij terugkomst in de kamer heeft Gijs de wc rol van het toilet in stukjes verwerkt. Wij moeten er wel om lachen want dit is eigenlijk de eerste keer dat hij iets kapot gemaakt heeft. Hij heeft de wc rol ook meer meegenomen dan dat hij hem in stukken verscheurd heeft dus het was zo opgeruimd. Hij kijgt lekker in het laatste zonnetje een heerlijke kluif die hij lekker in het gras voor de deur verorberd terwijl wij ook lekker genieten van de laatste zonnestralen.

Dan die douche…benieuwd…wat is er no eigenlijk kapot. Oh ik zie het, stukje tape om de staaf waar je douche kop aan op moet hangen. Geen probleem.

We gaan op zoek naar iets te eten op internet maar kunnen eigenlijk niks vinden waar we de auto voor kunnen laten staan. Op het menu van het restaurant, dat ze ons vanmiddag lieten zien, stond niet echt iets bij waar wij behoefte in hadden dus vraag het nog even na bij de receptie. Er kan kennelijk naast het menu om ook iets anders bereid worden. Prima, dan blijven wij hier.

Het eten mag helaas geen naam hebben. Ronduit slecht en de ober wist het al want hij biedt ons ter compensatie koffie en thee aan. Nou ja verder niet zeuren dan maar vooral niet te lang over nadenken meer.

Daarna lopen wij met Gijs nog een stuk door het bos waarbij we een labrador tegenkomen waar hij wel even mee wil spelen. Spelen zo leuk dat Gijs maar al te graag daarna wil afkoelen in de allersmerigste plas water. Heerlijk. Het komende uur staat in het teken hoe wij hem weer een beetje gefatsoeneerd krijgen en dan lekker slapen.

Zondag, 5 Juni

Heb de hele nacht raar gedroomd over het eten. Heel vreemd.

Helaas ook vanochtend regende het voor het eerste rondje maar omdat het langzaam opklaarde toen ik terugkwam meteen zwempak aangedaan en even infinity pool ingegaan. Toen Mart uitgezwommen was is hij Gijs even gaan halen. Die had het idee zwembad nog niet eerder meegemaakt en hij vond het maar al te interessant.

Na het zwemmen, douchen en richting ontbijt waar helaas bleek dat Gijs niet mee naar binnen mocht. Gelukkig mochten wij ook buiten op het terras zitten, wilde ik sowieso liever want het was stikheet in de ontbijtzaal. Anderen zagen dat ook meteen zitten want binnen no time zat het terras vol. Helaas begon het aan het einde van het ontbijt wel te regenen maar ook daar deed de parasol goed dienst tegen. Wij zaten er nog steeds heerlijk terwijl de rest toch weer 1 voor 1 naar binnen afdroop.

Weersvoorspelling is allerminst goed en wij weten even niet waar we nu naar toe willen. Wij hangen nog even een beetje rond bij de receptie na het uitchecken en rijden dan eerst maar even naar de Titisee. Verrassend genoeg is het nog een leuk toeristen plaatsje ook met leuke souvenirwinkeltjes en heel veel koekoeksklokken. Leuk om even rondgedwaald te hebben.

Na het bezoek aan het Titisee komen er langzaam wolken opzetten en begint het zachtjes te regenen. De Bodensee is niet zo heel ver hier vandaan dus terwijl ik rij zoekt Mart naar een plekje om te blijven slapen. Valt niet mee. Alles lijkt vol te zitten. Uiteindelijk stoppen wij nog even bij een Raststatte want er is echt niks te vinden, laat ik Gijs nog even plassen en rijden wij verder. Wij gaan de landesstrasse af en rijden door een paar dorpjes om zo hopelijk iets tegen het lijf te lopen. Zo stoppen wij bij Gasthof Mueller in Immenstaad am Bodensee waar een al te aardige eigenaar ons zegt dat hij nog wel een kamer heeft. Prima op de eerste verdieping met een prima balkon. Helemaal goed en na check in halen wij de spullen uit de auto en lopen eerst maar even een rondje met Gijs richting Bodensee. Dat is wel het leuke van op de bonnefooi. Je weet eigenlijk nooit waar je uitkomt en zo kom je dus in Immenstaad uit wat nog een hartstikke leuk plaatsje is ook. Zelfs in de regen!

Als we terug zijn van de wandeling zien wij dat het hotel ook nog een grote tuin heeft. Wij pakken wat te drinken en wat knabbels en gaan heerlijk in de tuin zitten waar Gijs weer even lekker los kan lopen en entertained wordt door de elektrische grasmaaier. Gelukkig doet hij er niet teveel mee want die dingen blijken nog niet zo heel vriendelijk te zijn. Dan begint het toch ook hier nog weer even te regenen maar wij zitten droog onder de mooie grote pergola midden in de tuin.

Het hotel serveert geen avondeten en heel erg op zijn Duits gaat alles in Immenstaad al om 8 dicht. Wij zagen op de terugweg van de wandeling dat er dicht bij ons hotel een kebab tent is. Naast het balkon, de tuin hebben wij ook een grote serre. Wij besluiten dus bij de kebabtent wat eten te halen en eten dat lekker in de serre met Gijs erbij op. Hele families komen tijdens onze maaltijd uit de Ferienzimmer in de serre erbij want kennelijk hebben zij spelletjes avond. Wel gezellig de reuring.

De vrouw des huizes komt nog even vragen of alles naar wens is. Ik vraag haar nog waar het leuk is om de hond nog even uit te laten en zij wijst ons naar een plek over de brug. Prima dat gaan we dus even doen want daar zou hij los kunnen lopen. Opeens komen wij aan bij een enorme perenkwekerij en lopen we daar een heerlijk rondje. Gijs geniet en wij ook.

Maandag, 6 Juni

Het is droog en het lijkt goed weer te worden. Mart en ik lopen het eerste rondje meteen samen en we gaan nog een keer richting Bodensee want het weer is nu veel beter dan gistermiddag. Lekkere wandeling waarna we douchen en van het ontbijt gaan genieten. Alles staat er en we laten ons dus ook rustig de tijd. We hadden nog een dag kunnen blijven maar in ons achterhoofd wat we nog willen is het verstandig vandaag verder te rijden want vandaag is het op plaats van bestemming nog aardig weer maar morgen verandert dat compleet. Het is max zo’n 2 uur rijden dus we gaan verder.

Omdat we al redelijk ver om de Bodensee zijn is de kortste route richting Ruinaulta door Oostenrijk. He bah…betekent dat nog een vignet? Gelukkig is op dit gedeelte van de Oostenrijkse Autobahn geen vignet nodig zolang we er maar niet af gaan. Het is een stuk van 30km dus dat waren we niet van plan. Wij rijden alleen even bij een tankstation eraf om Gijs te laten plassen en meteen een vignet voor Zwisterland te kopen.

Deze reis wordt vervolgd in Zwitserland