Kenia

Zon, tijdens de NL-se winter, zee, strand en wat avontuur…need I say more?

Route

29 Januari Mombasa Neptune Palm Beach Resort
30 Januari Mombasa Amsterdam

22 januari 2011 – Mombasa

Ons vliegtuig vertrekt vanavond pas dus wij hebben de hele dag de tijd om de koffers in te pakken en ons voor te bereiden op de vlucht. Iets te lang naar mijn mening maar goed daar verander je niets aan.

Om 5 uur vertrekken wij richting Schiphol waar we na het inchecken wat geld wisselen, een paar boekjes kopen en een fles drank om vervolgens naar de lounge te vertrekken om daar te toasten op de vakantie. Heerlijk toeven hier totdat wij ons richting gate begeven waar het vliegtuig gelukkig al op ons staat te wachten. Wij hebben een prima plekje bij de nooduitgang dus na de karige maaltijd vallen wij toch even in slaap. Dat is wel weer het voordeel van een late vlucht; de tijd gaat sneller als je af en toe een oog dicht kan doen.

23 januari

Op tijd komen wij in Mombasa aan waar het al een heerlijke 25 graden is om 9:30. Lekker. Helaas duurt de immigratie lang ook al waren wij hierop voorbereid. Iets meer dan een uur hebben wij in de rij gestaan voor ons visum in een ruimte waar het zo’n 30 graden was en er alleen 1 plafond ventilator was. Deze wachttijd kun je verkorten door je visum in NL te regelen met het gevolg dat als je een pakketreis hebt geboekt, je alsnog op de andere vakantiegangers moet wachten voordat de bus richting resorts vertrekt dus het is afwegen.

Om 11 uur vertrekken we richting Ukunda waar ons resort voor de komende paar avonden staat. Om daar te komen moeten wij een korte rit met een ferry maken die je meteen in de gelegenheid stelt je in Afrika te voelen. Vanaf de ferry is het +/- nog een half uur rijden en een aantal resorts afgaan voordat wij bij het Neptune palm beach resort aankomen.

Wij worden verwelkomd met een drankje en de mededeling dat de kamers nog niet klaar zijn. Wij moeten nog maar even wat gaan drinken aan de bar. Het is inmiddels 29 graden denk ik en had me eigenlijk wel verheugd zo snel mogelijk uit de Nederlandse winterkleren te kunnen gaan, maar goed. Wij lopen door het resort naar de bar voor een eerste biertje. Het resort ziet er prima uit maar wat meteen opvalt is dat er bijna geen kamers zijn met uitzicht op zee. Vind ik wel jammer. Wij krijgen dan ook uiteindelijk een kamer met uitzicht op de tuin. De kamer is netjes en het bed is groot. Ik was een beetje huiverig over het bord aan het einde van het bed maar gelukkig pasten wij er gewoon tussen. Er zit een lekker groot balkon bij de kamer en de badkamer is groot. Wij trekken meteen even een zwempak aan, gaan wat lunchen en gaan op zoek naar een “strand”bedje die overigens moeilijk te vinden is op ons eigen resort. De twee resorts die ernaast liggen, village en paradise, horen allemaal bij dezelfde keten en als palm gast mag je wel daarheen maar zij niet naar palm. Het voordeel hiervan is dat het bij palm rustig blijft terwijl het in de andere resorts drukker is. Strand had ik tussen haakjes staan omdat je eigenlijk in een tuin ligt die door middel van een muur afgeschermd is van het strand. Reden hiervan is dat het rond 4 uur vloed wordt waardoor het strand niet meer begaanbaar is plus zo blijven de beach boys op het strand. Zij mogen niet in de tuin komen.

Ik had in Nederland via Julius Safaris een 4 daagse safari geregeld en wij zouden om 4 uur even naar hem toe om het schema nog een keer door te nemen. Zijn kantoor, een oranje hut, lag op 150 m van ons resort dus wij zijn er even heengelopen. Het schema was zoals wij hadden afgesproken via mail alleen hebben wij ter plekke nog 1 hotel gewijzigd omdat hij daar de laatste tijd wat negatievere feedback van had gekregen. Prima. Volgende ochtend zouden wij om 6 uur bij het hotel opgehaald worden. Wij proberen na deze afspraak terug te keren naar het hotel maar over die 150 m hebben wij ongeveer een uur gedaan want telkens kwam er weer iemand naar ons toe om wat te verkopen. Strak weglopen kunnen wij niet maar komen uiteindelijk gelukkig terug zonder aankopen. Wij gaan nog lekker even in de avondzon zitten, nemen als de zon onder is wat borrels mee naar de kamer, gaan even douchen en bereiden de tas zover voor voor de volgende ochtend.

Vanavond hebben wij BBQ diner wat uitstekend georganiseerd is maar wij liggen toch op tijd op 1 oor we moeten er morgen bijtijds uit.

24 januari  – Tsavo East

Wij zouden om 5 uur gewekt worden door de receptie maar gelukkig had ik nog een wekker om 5 uur gezet want de wake up call hebben wij niet gehad. Wij douchen snel en lopen dan naar het ontbijt want ze hadden aangegeven dat wij gewoon om die tijd konden ontbijten. Als wij daar aankomen is er niets maar gelukkig kunnen wij uiteindelijk een gebakken eitje bestellen. Klokslag 6 uur staan wij bij de poort van ons hotel en ontmoeten wij onze gids/chauffeur, Gilbert, voor de komende 4 dagen.

Wij stappen in ons privé safari busje en zetten koers naar de ferry. In Mombasa moeten wij de permits voor de parken halen en gaan dan richting Tsavo East. Onderweg halen wij nog water en maken wij een verplichte stop bij een curiosa winkel om om +/- 11 uur Tsavo East in te rijden nadat eerst de kap van ons busje op safari stand is gezet. Onze eerste game drive kan beginnen! Onze eerste dieren zijn twee struisvogels die elkaar het hof aan het maken zijn en het mannetje na een hele korte vrijpartij meteen de benen neemt. Daarna zien wij Pumba en buddies en blijkt dat Gilbert en ik het wel eens zijn over wat wij van dit beest vinden. Mijn gedachte veranderd dan ook niet als Gilbert nog even verteld hoe dom dit beest is (enige beest dat als hij achtervolgt wordt stopt om te kijken of hij nog steeds achtervolgt wordt). Na een half uur game drive vallen wij met onze neus in de boter; wij zien onze eerste leeuw. Al gamedrivend rijden wij hierna naar onze lodge; Aruba Ashnil, waar wij om 12:30 aankomen. Wij worden verwelkomd met een heerlijke frisse handdoek en een drankje en krijgen dan de sleutel van onze kamer. Daar zetten wij de koffers neer en gaan vervolgens lunchen. Lunch is prima verzorgd en het eten smaakt goed. Als wij onze buikjes rond hebben gegeten hebben nog zo’n twee uur de tijd voordat onze volgende game drive begint. Ik ben hartstikke moe dus ga lekker even op bed liggen. Het duurt niet lang voordat ik lekker lig te doezelen en wakker gemaakt word door een enorme plensbui. Gelukkig is het om 4 uur weer helemaal opgeklaard en beginnen wij met volle verwachting aan onze volgende game drive. Wij mogen niet klagen. Wij zien: Giraffen, impala’s, gazellen, waterbuffels, de bekende rode olifanten, hyena’s, roofvogels, leeuwen en het mooie rode zand waar Tsavo East bekend om staat.

Wij zijn rond 7 uur terug van de game drive, gaan lekker douchen, drinken een borrel en gaan dan eten.

25 januari  – Amboseli

De wekker gaat weer vroeg nadat het de hele avond flink geregend heeft. Om 7 uur vertrekken wij al gamedrivend naar de andere kant om daar Tsavo East te verlaten. Zoals gezegd al gamedrivend want op de weg naar buiten staan wij nadat wij twiga’s hebben gezien naast de groep leeuwen die wij gisteren een aanval zagen formeren. Wij staan zo dichtbij dat je de neiging krijgt ze even te aaien maar als je dan even terugdenkt aan gisteravond is dat misschien niet echt verstandig…. Na deze geweldige ochtend beginnen wij aan een 4 uur durende route naar Amboseli.

Na deze geweldige ochtend beginnen wij aan een 4 uur durende route naar Amboseli. De eerste paar uur zijn wat eentonig maar zodra wij links afslaan en het Masai landschap inrijden zien wij ook buiten het park allemaal wilde dieren lopen. De Masai heeft een groot deel van het voormalige Amboseli park gekregen om hun vee op te laten grazen. Het park heeft derhalve ook geen hek om de dieren binnen een bepaald terrein te houden, je ziet ze dus al ver voordat je de toegangspoort binnenrijdt plus dat je vanaf dit afslagpunt al een schitterend uitzicht hebt op de Kilimanjaro. Bij de volgende afslag, richting Amboseli NP, begeef je je op een 20km lange route over hobbels.
Gilbert rijdt eroverheen alsof zijn leven ervan afhangt. Ik zeg nog het zal me niets verbazen als wij zo meteen een lekke band hebben. Niet veel later zien wij een safari busje aan de kant met een lekke band en zoals het hoort stopt Gilbert om vervolgens in z’n eentje de band te wisselen. Ik ben bang dat een van onze banden het niet veel later zal begeven maar dat gebeurd gelukkig niet. Bij de ingang van Amboseli Park staan veel Masai allerlei prullaria te verkopen. Wij geven pennen en snoepjes weg maar willen eigenlijk niets hebben. Gilbert waarschuwt wel voor foto’s maken. Als je hun dorp niet bezoekt en dus geen geld betaalt zullen ze de bus bekogelen met stenen. De Masai ziet er geweldig uit maar nadat ik alle pennen en snoepjes heb uitgedeeld ben ik blij dat Gilbert weer terug komt. Op naar een korte game drive richting onze lodge met een geweldige Kilimanjaro op de achtergrond waarvoor wij allerlei kleine zand tornado’s zien. Dat is dan ook meteen 1 van de 2 de redenen waarom dit park Amboseli heet. De andere is dat de grond hier heel veel zout bevat. Amboseli is swahili voor wervelwind en zout.

Rond 13:00 komen wij aan bij onze lodge. Wij hebben een heerlijke kamer ook al zit deze helemaal achterop het terrein. Wij gaan heerlijk lunchen, praten met wat vrouwen die vanuit Tsavo West komen en gaan dan heerlijk uitbuiken bij het zwembad van het hotel waar wij nog een uitgebreid gesprek hebben met een Masai die vanavond zullen optreden bij de BBQ. Het is heerlijk bij het zwembad. Bijna zo lekker dat wij niet meer willen opstaan maar om 16:00 begint game drive nr 2 van die dag waarbij we meteen wildebeesten zien en daarna naar hippo pond rijden. Ze zijn niet goed te zien maar zien wel dat ze er zijn. Daarna zien wij een kudde olifanten die ver het water inlopen en veel zebra’s, gnoes, hyena’s, olifanten en in de verte zien wij een cheetah. Top! De zonsondergang in Amboseli is ook schitterend. Terwijl de zon ondergaat trekken alle dieren een kant van het park op voor de nacht. Dat is echt bijzonder om te zien. Bij terugkomst in de lodge verteld Gilbert ons dat wij morgen in convoy met legerbegeleiding naar Tsavo West rijden. In de 90-er jaren was op deze route een bandieten groep actief en ondanks het feit dat hier nu geen sprake meer van is, is het rijden in convoy  nu wel een soort gewoonte geworden.

Wij duiken de curiosa winkel van de lodge even in, kopen wij een boekenlegger van een twiga en drinken dan een heerlijke borrel op ons balkon om vervolgens heerlijk te genieten van een heerlijk diner.

26- januari – Tsavo West

Vanochtend hebben wij al om 6:30 een game drive in verband met het rijden in convoy naar Tsavo West. Als wij de poorten van de lodge verlaten zien wij de dieren vanuit hun avondplek allemaal weer richting het park lopen. Zo met de zonsopgang is dit een schitterend gezicht. Gnoes, zebra’s, giraffen, olifanten, wij zien ze allemaal vanuit hun schuilplek vertrekken. Zou hier wel een paar uur kunnen blijven staan. Maar wij gaan verder. Wij gaan immers om 8 uur weer terug naar de lodge voor een ontbijtje om vervolgens naar Tsavo West te vertrekken. De ochtend game drive vind ik schitterend. Zo veel beesten als je ziet die allemaal hun plekje voor de dag lijken in te nemen. Je zult alleen op dit tijdstip niket zo snel een attack van een katachtige zien omdat die vooral ’s avonds jagen.

Om 8 uur zijn we terug bij de lodge waar wij een uur de tijd hebben om heerlijk te ontbijten, wat wij ons dus ook goed laten welgevallen, om vervolgens uit te checken en naar het volgende park te gaan.

Wij blijken een van de gelukkigen te zijn die een van de militairen in burger, maar met AK47, mogen vervoeren. De convoy lijkt 15 minuten voor ons te vertrekken. Als ik vraag wat voor convoy dit is dan zegt Gilbert dat ze afstand houden voor het geval de voorgaande stoet aangevallen wordt. En als wij nou aangevallen worden???? Ik hou me koest met het idee dat die bandieten iets van de 90-er jaren waren….. Martin ziet ondertussen alleen maar die AK47 heen en weer trillen op die hobbelige weg…. Gelukkig zie ik richting uitgang nog een geweldig gigantische mooie grote olifant voor de nu helaas niet zo zichtbare Kilimanjaro maar dit is het plaatje.

De rit naar Tsavo West is zwaaar. Niet zozeer door onze medepassagier die wij na 45 minuten al lozen maar de gigantisch bochtige weg die met hoge snelheid overwonnen wordt. Ben dan ook blij dat wij na +/- 1 uur, nadat wij onze bijrijder hebben gedumpt, even de auto uit mogen om de onwaarschijnlijke zwarte lavastromen die het park domineren van dichtbij te mogen bekijken. Bijzonder is dit. Ondanks het feit dat de afstanden tussen de parken best veel tijd in beslag neemt ben ik ook weer blij dat je de grote verschillen kunt zien.

Bij de ingang van het park moeten wij best lang wachten en eenmaal op weg hebben wij maar een hele korte gamedrive naar onze lodge. Eenmaal daar worden wij weer vriendelijk begroet met een heerlijk fris handdoekje met eucalyptus en een geweldig uitzicht over het park. WOW!!! Wij krijgen de sleutels van de kamer en al lopende merken wij dat wij steeds verder van de waterhole aflopen die deze lodge wel heeft. Een van de kamermeisjes merkt op dat wij hier niet helemaal blij mee zijn en zegt tegen de koffer jongen neem kamer 25 maar. Ik ben haar nu nog steeds dankbaar. Wat een geweldig uitzicht op de waterhole en wat een geweldige kamer. Jammer dat Martin op dit moment de griep aan het krijgen is. Toch heeft hij wel trek en begeven wij ons naar het restaurant dat ook een geweldig uitzicht heeft op de waterhole. Wij drinken eerst wat en zien dan dat er twee giraffen richting waterhole lopen. Na een half uur komt hier een derde, hele kleine, bij. Uiteindelijk duurt het 1 uur en 45 minuten voordat ze eindelijk gaan drinken maar het schouwspel waar na 1 uur en 20 minuten ook zebra’s en antilopes bijkomen is het meer dan de moeite waard. Geweldig!!

Nadat dit schouwspel zich voltrokken heeft gaan wij naar de kamer terug en kan Martin even lekker op bed gaan liggen. Hij heeft koorts en is zo snotverkouden als ik weet niet wat. Toch wil hij de avond game drive niet missen.

Wij rijden als eerste naar Mzima Springs waar we de auto uit gaan. Wij gaan hier een kleine wandeling maken met een ranger langs hippo’s en krokodillen. Mmmm, weet nog niet of ik dit echt leuk vind maar laat me natuurlijk niet kennen maar loop wel heel dicht bij de ranger in de buurt. Tenminste zo dicht als ik kan zonder misselijk te worden van de lucht die deze man verspreid. Sorry. Wij krijgen onderweg wat uitleg over sommige bomen en komen dan snel uit bij het basin waar volgens de ranger maar 1 hippo in zit maar waar wij er al snel 2 zien. Twee jaar geleden waren in dit park zo’n 60 hippo’s te vinden maar de droogte in dat jaar was funest voor heel veel dieren waaronder de hippo. Van Hippo basin 1 lopen wij naar basin 2 waar we zo’n 6 hippo’s in de verte zien en een croc. Kom op jongens doorlopen, dit gaat van mijn tijd af om een luipaard te zoeken..haha.

Eenmaal terug in het busje zoeken wij naar wild maar snel is wel duidelijk dat dit in dit park een stuk moeilijker gaat worden door de dichte begroeiing. Vind het park wel super mooi maar zoals gezegd is wild spotten moeilijk. We zien giraffen, dik diks, olifanten en nog wat andere dieren die de revue al hadden gepasseerd met op de valreep een mannetjes leeuw die in de verte in het hoge gras lag maar helaas geen luipaard. Jammer!

Bij terugkomst in de lodge drinken wij eerst lekker wat op de kamer, Martin voelt zich nog niet top maar heeft wel trek om wat te eten dus hier komt ie wel overheen. Wij gaan wat eten en als wij naar de kamer terug willen gaan, staan er opeens vanuit het niets 5 giraffen bij de waterhole. Top! Wij blijven nog heel even kijken maar als zij in de verkeerde richting lopen vertrekken wij. Eenmaal terug in de kamer zijn de giraffen ook vertrokken. Wij slapen en Martin slaapt heel rustig. Gelukkig maar, zal hem goed doen.

27 januari

Laatste dag op safari. De wekker gaat weer lekker vroeg. Gilbert wil om 7 uur vertrekken en dus staan wij op tijd bij de bus. Naarmate de week vordert komt hij steeds later maar nog steeds binnen een acceptabele vertraging. Wij gaan op zoek naar het luipaard maar komen echt heel weinig wild tegen en als wij langs een dicht Rhino Sanctuary rijden vraag ik me echt af wat dit voor Game Drive is. Dit wordt enigzins goedgemaakt door de logische uitleg en als wij dan via de radio te horen krijgen dat een luipaard gespot is wordt daar volgas heengereden. Helaas is deze vertrokken als wij aankomen. Jammer! De kans is verkeken want 30 minuten later staan wij na een kudu bij de poort van het park. Shoot!

Wij rijden naar de poort van Tsavo East om daar bij een restaurant nog een lunch te krijgen. Het is nog wat vroeg maar we eten toch maar. Wij weten nog niet hoe laat wij exact weer in Mombasa aankomen. Gelukkig verloopt de reis voorspoedig en staan wij om 16:00 bij de hut van Julius om de eindbetaling te doen . Wij krijgen nog een giraffe en een kleine neushoorn en worden door Gilbert bij het hotel afgezet.

Wij nemen afscheid, zetten de spullen op de kamer , gooien een rottende schelp uit de kamer (yuck wat goor!!), merken dat er geen stromend water is en gaan lekker aan het zwembad liggen waar we wonder boven wonder bij de buren een strandstoel vinden. Na zonsondergang nemen wij een borrel mee naar de kamer en gaan douchen en daarna eten. Wij gaan niet te laat naar bed; Martin z’n griep slaat op mij over.

28 januari

Om 6 uur hoor ik Martin z’n broek aantrekken. Ik snap het niet totdat ik zie dat hij de strandhanddoeken meeneemt. Te triest maar het gebrek aan strandbedden en een beetje comfortabele stoelen dwingt je ertoe. Als hij niet veel later terugkomt, totaal verrast door het feit dat 75% van de bedden al bezet was, staan wij eigenlijk vrijwel meteen daarna op. Het vroege opstaan zit er gewoon in. Gaan lekker rustig ontbijten en gaan dan lekker gestrekt op het “strand”. De dag komen wij door met wat lezen, een strandwandeling, eten, drinken en darten. Heerlijk relaxed. Precies wat ik van de laatste dagen verwacht/gehoopt had. Na het avondeten bekijken wij bij de buren nog een showtje “dansen van de Masai” en gaan daarna lekker onder de wol. Het was een drukke dag….:)

29 januari

Ik ben vandaag degene die vroeg wakker is en omdat ik op mijn laatste dag ook lekker op een bedje wil liggen, sta ik maar op om de handdoeken neer te leggen. Nee, ik wil hier geen gewoonte vanmaken! Wij komen de dag eigenlijk net zo door als gisteren en dat bevalt meer dan goed. Enige verschil is dat wij vanavond de koffer weer inpakken voor de terugreis en op tijd naar bed gaan omdat wij om 5 uur opgehaald zullen worden.

30 januari

In tegenstelling tot de eerste wake up call werden wij dit keer wel gewekt door de receptie. Wij nemen een koude douche, ontbijten wat en staan om klokslag 5 uur bij de receptie voor de transfer naar het vliegveld. Om 5:15 zijn wij nog niet vertrokken. Wij wachten nog op twee gasten. Later hoor ik van anderen dat ze bij aankomst 1,5 uur op mensen hebben gewacht waarvan later bleek dat ze eigen vervoer hadden geregeld. Vind het nu vervelend maar op de heenweg had ik het erger gevonden. Wachten terwijl je vakantie begint. Er is volgens mij niets ergers. Uiteindelijk vertrekken wij zonder de gasten en hoeven gelukkig alleen nog maar langs de 2 naastliggende hotels die ook bij Neptune horen. Wij zijn heel erg op tijd op Mombasa airport waar het wederom vreselijk warm is en eigenlijk niets te doen is op dit tijdstip. Vliegtuig komt iets vertraagd aan waardoor we met een kleine vertraging vertrekken maar uiteindelijk veilig en op tijd in NL aankomen waar het temperatuurverschil ongeveer 30 graden is, brrrrrrr.