Dublin

Vrijdag 24 Augustus, 2018

Vraag me niet waarom maar Dublin was al heel lang zo’n stad waar ik graag nog een keer heen wilde. In februari zag ik op Ryanair relatief goedkope tickets dus eindelijk gingen we er dan ook heen. De
zoektocht naar een hotel ging wat lastiger. Ik wist niet dat Dublin zo duur was. Uiteindelijk had ik een optie op een hotel voor een prijs die ik er nooit aan uitgegeven zou hebben maar goed bij gebrek aan beter was dit het nu even. Dit hotel hebben we overigens vlak voor vertrek nog gewijzigd naar één met award winning breakfast, dichtbij de Liffey rivier en dus wat dichter in het centrum.
Op vrijdag ochtend vertrekt ons vliegtuig om 10 uur vanuit Schiphol. Lekkere tijd; je hoeft niet helemaal in het midden van de nacht op te staan maar kunt lekker voor de files uit naar Amsterdam.

Wij zetten de auto op lang parkeren en eigenlijk verloopt alles soepeltjes. Verbaast ben ik over de douane check. Wij blijven toch on in de EU? We eten nog een broodje bij Old Amsterdam en op geplande boarding tijd stappen we in en vertrekken we ook. Vlucht duurt ruim 1,5 uur. De wolken hangen laag bij onze approach. Er is ook regen voorspeld dus helemaal een verrassing is dit niet.

Op Dublin Airport is het flink een stuk lopen voordat we bij de uitgang zijn maar gelukkig hadden we geen ingecheckte bagage dus kunnen wij ook zo doorlopen naar de Airlink shuttlebus die helaas net voor onze neus weg rijdt. Gelukkig komt er na 10 min alweer een volgende dus heel lang hoeven we niet te wachten. Op O’Connell street stappen we uit. Letterlijk om de hoek van ons hotel. We kunnen inchecken maar de kamer is nog niet klaar. We lopen meteen maar even de stad in om wat te eten en om daarna aan de free walking tour van Sandemann’s mee te doen. Tijdens de lunch breekt alleen opeens echt noodweer los. Het begint zelfs te hagelen. Omdat de weersvoorspelling geen regen meer voorspelde liggen de regenjassen in het hotel. Als het weer iets opklaart wagen we het erop en lopen richting afspreekpunt van de tour. We staan nog niet buiten of het noodweer breekt weer los. We schuilen in de spar totdat het ergste is overgewaaid. We wagen het er nog een keer op. Uiteindelijk blijft het gedurende de tour redelijk droog met af en toe een schuil moment. Ik vind deze tours altijd wel leuk. Ze geven je een kort beeld van de stad met wat leuke wetenswaardigheden en omdat het op tip basis gaat, heb je eigenlijk altijd een super enthousiast persoon die verteld en graag info met je deelt. Als de tour is afgelopen begint zowaar de zon wat te schijnen maar wij zijn nu zo verkleumd dat we via de Tesco eerst even naar het hotel gaan. Even opwarmen op de kamer die overigens de verwachting overtreft. Nadat kippenvel is verdwenen gaan we op zo’n 500m van ons hotel bij Flannegans prima eten. Niks bijzonders maar ook niet slecht.

Zaterdag 25 Augustus

Volgens menig site en dat van hun is ons hotel bekend van een award winning breakfast. Ontbijt is mijn favoriete maaltijd van de dag dus verheug me al op dit ontbijt sinds wij dit hotel geboekt hebben. Misschien was het de doorslag wel om dit te boeken. Was het nou echt zo bijzonder? Nou niet echt maar het heeft het buikje weer gevuld dus we kunnen er weer even tegen aan.

Wat wij niet wisten toen we dit weekend boekten is dat de paus dit weekend Dublin zou bezoeken. Hierdoor is het in de stad een drukte van jewelste en zijn veel straten en bezienswaardigheden dicht. Dit laat weinig in de stad over om te doen. Gelukkig is het mooi weer en dus pakken wij de Dart trein richting Howth. Howth is een schiereiland op zo.n 20min van Dublin dat bekend staat om de wandelingen die je er kunt maken en de vis die je er kunt eten. Het is namelijk een echt vissersplaatsje. Wij lopen na aankomst even de east pier op waar vissers nog met hun netten bezig zijn en waar allemaal zeeleeuwen omheen zwemmen in de hoop op nog wat lekkers. Hierna beginnen we aan de wandeling. Er zijn er in totaal 4 maar ze beginnen allemaal hetzelfde dus je kunt later ook nog bepalen een andere route te lopen. Ze staan allemaal goed aangegeven wat wel makkelijk lopen betekent. De kortste is de cliff loop waar je zo’n 2,5 uur over doet. Dan heb je tramline, black linn loop en bogs of frogs. De laatste twee zijn qua loop gemak iets moeilijker volgens de kaart bij het begin. Zoals gezegd beginnen alle wandelingen hetzelfde met een wandelpad langs de cliffs.

De wandeling is erg mooi met dit mooie weer. Wij dachten de Black linn loop te gaan lopen maar als we dan bij een café zitten waar deze route zich splitst van de Tramline, besluiten we toch de easy tramline te nemen. Inderdaad relaxed teruglopen naar het trein station van Howth. Eenmaal terug, lopen we echter nog wel de pier op want we hebben wel trek in een vers gevangen visje. We gaan zitten op een plek waar we een visschotel kunnen bestellen bestaande uit inktvis ringen, kabeljauw, fish cakes, mosselen, garnalen en vers gerookte zalm. Heerlijk met een op z’n Amerikaans ingeschonken glas wijn. Genieten. Daarna pakken we de trein terug en willen dan nog even naar Teeling distilleries lopen. Een Ierse Whiskey om deze avond in te luiden lijkt ons wel wat. Eenmaal in Dublin is het nog steeds super druk. Als we langs ons hotel lopen, moesten wij toch langs, staat er een hele menigte op O’Connell street. Kennelijk komt de paus daar zo nog langs. Nou hebben wij helemaal niks met deze man maar ach nu we er toch zijn…uiteindelijk komt hij na 45min wachten met ongeveer 40km per uur voorbij gesjeesd terwijl hij ook nog eens naar de andere kant van de straat kijkt… nou ja. Whatever. Wij hebben nog tijd om naar de distilleerderij te lopen en dat doen we ook. Eenmaal daar zouden we voor de volgende tour nog 45min moeten wachten. Daar hebben we eigenlijk niet zo’n zin in dus besluiten we terug te lopen naar het centrum en ergens een Guinness te gaan drinken. Als we geen whisky gaan drinken dan maar de andere nationale alcohol trots van Ierland.

Bij een typisch Iers café in Temple bar (ondanks dat het ons gister werd afgeraden om hier een biertje te drinken) bestellen we 2 pints. Ik vind en biertje best lekker maar begrijp de fuss niet over Guinness. Ik vind het de commotie niet waard maar we zitten nog lekker buiten dus deze komt wel op. Als de zon dan langzaam verdwijnt, koelt het ook snel af. We gaan even terug naar het hotel en slenteren daarna wat rond op zoek naar een leuk restaurantje. We gaan in een kroeg zitten met live muziek en wonder boven wonder is het eten best smakelijk.

Zondag, 26 Augustus

Het regent! En het regent nog wat meer. De voorspelling is dat het voor ons vertrek niet meer droog gaat worden. We laten ons de tijd met opstaan en naar het ontbijt gaan. Ik wil hoe dan ook naar buiten dus na het ontbijt trekken we de regenjassen aan en gaan toch op pad. Prima te doen. We lopen een beetje doelloos rond. We have time to kill. Komen zo toch nog bij Trinity college dat nu wel open is ondanks het feit dat veel wegen nog steeds afgesloten zijn. De paus is hier vandaag namelijk nog steeds en geeft vanmiddag om 3 uur een toespraak in Phoenix park. We drinken na een korte Trinity bezichtiging nog een kop koffie en gaan dan terug naar het hotel. We moeten sowieso om 12 uur uitchecken en Ryanair gaf aan minstens 3 uur voor vertrek, vanwege het verblijf van de paus ,op de luchthaven door verscherpte controles op de luchthaven. De shuttle zou volgens de site een normale route volgen vanaf O Connell street maar als we datar aankomen geeft de agent aan dat hij vandaag niet vanaf hier zal vertrekken. We moeten maar het busstation dat weer terug langs ons hotel is en richting het trein station. Prima, als hij maar vanaf daar vertrekt en dat doet hij gelukkig ook. Rond 13:00 zijn we op het vliegveld waar eigenlijk alles heel erg soepel verloopt. We boarden en vertrekken op tijd dus hopelijk zo ook een on time arrival op schiphol.
Ik ben blij met het heerlijke weer gisteren en dat we zo een leuke dag op Howth hebben gehad. Vond ik Dublin craik? Mmmm, niet helemaal maar ben blij dat ik het gezien heb en zeg nou eerlijk wanneer zie je