Kroatië

Ik wil al zo lang zo graag naar Kroatië. Allereerst moet Kroatië een van de meest geweldige waterval parken hebben van Europa en daarnaast was ik volgens mij de enige die smoorverliefd was op de tennis speler Goran Ivanisevic, het Ace-kanon,  die uit Split kwam. Tja, need I say more? Goede reden toch?

Route

Agenda

Datum Van Naar Hotel Opmerkingen
16-jun Amsterdam Pula Polai Center App Rotterdam: HV 5997 18:40 – Aankomst 20:25
Auto ophalen vliegveld – Sunny Cars
27-jun Trogir Dubrovnik Villa Antea  Via Mall en grens Bosnie
28-jun Dubrovnik Rotterdam Dubrovnik: HV 5008 20:25 – Aankomst 22:50

Zaterdag, 16 juni, 2018 – Pula

Ja!! Eindelijk zo ver. Zo lang al naar Kroatië gewild. Om 18:40 zou Transavia vertrekken vanuit Rotterdam maar dat dat pas later zou gaan gebeuren meldden ze ons pas toen we achter het Schengen gedeelte zaten. Een uur later als gepland beginnen wij met boarden. Eenmaal in het vliegtuig krijgen wij helaas te horen dat de bagage van de aankomst vlucht nog niet is gelost en dat onze eigen bagage nog geladen moest worden. Dit zou nog zeker een half uur duren en dan moesten we nog een nieuwe slot tijd aanvragen. Balen. Op moment dat we eigenlijk in Pula hadden moeten aankomen, vertrekken wij uit Rotterdam. Vlucht gelukkig verder voorspoedig en om 10 landen wij op Pula airport. Na paspoort controle, Kroatië hoort niet bij de EU, halen wij de koffer op en gaan naar de auto verhuur. Gelukkig staan wij hier als eersten. Auto ophalen kan altijd zo lang duren. Wij geven voucher aan het meisje en het eerste wat ze zegt is dat wij 36€ voor het ophalen buiten kantoor uren moeten betalen. Er is niks tegen in te brengen, het namelijk zo, en doe ook niet heel erg mijn best. Ik zie het ook in de voorwaarden staan. Jammer dan. Na al het papier werk loopt een jongen met ons mee naar de auto.

Bijna nieuwe Renault clio. Niks mis mee. Volgens navigatie zijn wij in 12 minuten bij het apartement dat ik voor de eerste avond gereserveerd heb een bel de beheerder om te zeggen dat wij eraan komen. Op de weg erheen zien wij een Lidl die nog open is…22:30? Prima! Water halen en wat te happen. Bij aankomst in de stad bel ik de beheerder die uitgelaten naar de auto komt. Kroatië heeft net de eerste poule wedstrijd in het wk gewonnen. Wij brengen met hem de auto naar de parkeerplaats en lopen dan zwaar bepakt naar het apartment terug. Hij legt even wat uit waarna we een dikke borrel inschenken en de hapjes verorberen. Lange dag!

Zondag 17 juni

Na ontwaken eten we de yoghurt op die we gisteren bij de Lidl hebben meegenomen, douchen, pakken de spullen en dwalen dan een beetje door Pula. Ik vind het een verrassend leuk stadje en ben onder de indruk van het amfitheater. Heel bijzonder en indrukwekkend.

Rond 12 halen wij de spullen bij het appartement op en gaan met de auto naar Rovinj. Prachtig! Echt wat een leuk plekje. Helaas als we er rondlopen zien we de eerste zwarte wolken opkomen. We denken, hopen tegen beter weten in, dat het wel over zal vliegen maar als we op de top bij de kathedraal zijn beginnen de eerste dikke druppels. Binnen No time plenst het. Het water stroomt de gesteende weggetjes af. We besluiten op een van de leuke overdekte terrasjes even wat te drinken. Helaas houdt het maar niet op. Na een uur houden we het voor gezien en

heel toevallig houdt de regen dan een beetje op. We vinden het jammer maar we lopen toch terug naar de auto. De temperatuur is van 30 graden naar 17 graden terug gelopen. Brrr. Alle marktlui zijn ook hun kraampjes aan het inpakken.

Lees verder in Slovenië

Donderdag, 21 juni – Opatija

Rond 2 uur komen we aan bij het Grand Adriatic hotel. Gooien de spullen op de kamer en lopen dan even een stuk langs de Lungomare, een loop pad van 20km langs de kust. Leuk en het is even wat bewolkt dus prima tijd verdrijf. Na wat km keren we om en gaan bij ons infinity zwembad zitten van ons hotel. Het terras is een beetje hutje mutje gebouwd maar het zwembad is heerlijk verkoelend. Als het even begint te regenen verdwijnt iedereen snel van het terras maar al snel daarna klaart het weer helemaal op en blijven de mensen weg en zitten we daar lekker.

’s Avonds lopen we naar restaurant Ruzmarin. We willen vis en dat blijkt hun specialiteit. Het is ook maar een kwartier lopen dus helemaal prima. Het is een leuke plek en overal hangen tv schermen want vanavond moet Kroatië tegen Argentinië voetballen. Er is een goede sfeer en uiteindelijk wint Kroatië met 3-0! Fantastisch! Leuke avond!

Vrijdag 22 juni – Plitvice

Zoals voorspeld begint het om 3 uur ‘s nachts ontzettend te onweren. Een van de bliksemschichten knalt ons hotel in een legt alles even plat. Geen airco, geen licht en alle deuren knallen open. Dat is dan wel fijn om te weten dat als er echt een calamiteit is dat automatisch alle deuren open gaan. We dachten eerst dat er weer iemand de kamer kwam binnen lopen zoals vanmiddag toen wij nog even op ons terras zaten. Wat een oerknal geeft die bliksem en wat een bak regen volgt. Als we opstaan regent het nog steeds en we laten ons dus ook de tijd bij het ontbijt. Daar regelen we ook meteen even accommodatie voor Plitvice. De weersvoorspellingen blijven voor vandaag slecht maar morgen schijnt het beter te worden. Dan wil ik in Plitvice zijn want dat is uiteindelijk de reden waarom ik naar Kroatie wilde. Om 11 uur moeten we het hotel uit. Naar volgende bestemming is het 2,5 uur rijden. We nemen de tijd. En ja, ook als wij in Plitvice aankomen regent het nog steeds en is het 10 graden. Het regent niet, het giet. We zitten een beetje aan de B&B gekluisterd en gaan maar voetbal kijken. Brazilië – Costa Rica en daarna kijken we nog Nigeria – IJsland. Het blijft regenen. What else? Tegen etenstijd verdwijnen de wolken en komt zowaar de zin even uit. De eigenaar van het huis waar we verblijven zet elke avond de BBQ aan dus we gaan even kijken.

Als we even met een paar andere gasten aan het praten zijn en zien wat zij van de BBQ opgediend krijgen besluiten we meteen te blijven. Ons terrasje ligt lekker in de zon dus dat is een bonus na de regen van vandaag. Het eten zag er al goed uit en smaakt nog beter! Ieder en hele forel en dan nog een hele schaal vlees. We kijken met de bediening daarna nog even Servië – Switzerland. Ik wil niet dat Zwitzerland wint maar hier voor Servië zijn is ook uit den boze. Ik zeg dat dus ook maar niet hardop en juich mee voor Zwitserland.

Zaterdag, 23 juni

We staan heel erg bij tijds op ondanks het feit dat we nauwelijks geslapen hebben. Vraag niet waarom. We willen in ieder geval op tijd naar Plitvice, het watervallenparadijs en bekendste National Park van Kroatie dat dagelijks vele bezoekers trekt. Wij hopen met een vroege aankomst de drukte en beetje voor te zijn. Kaartjes hebben wij bij het pension kunnen regelen.

Als we het parkeerterrein oprijden blijken we echter niet de eersten te zijn. Daarna volgen er nog velen. Het is niet warm, zo’n 10 graden maar het is droog en de zon doet zijn best door de wolken heen te breken.

Uiteindelijk was kaartjes op het terrein kopen makelijker geweest want we worden van het kastje naar de muur gestuurd met de voucher die wij van het pension hebben. Als we dan toch binnen zijn, besluiten we route c te gaan lopen. Dan zie je alles en heb je ook nog een stukje met de boot erin. Park is schitterend maar zoals verwacht ook druk! Aan het einde van route waar we eigenlijk met het busje terug zouden gaan, besluiten we alsnog te gaan lopen. Leuke route net langs het meer. Eenmaal bij de ingang genieten we nog even van het uitzicht en gaan dan richting bakker. Even een lekkere borek halen. Bij het pension eten we die in een lekker zonnetje op waarna we daar lekker blijven zitten.

Het eten was gisteravond zo goed dat we uiteindelijk besluiten ook weer aan de bbq mee te doen.

Zondag 24 juni – Zadar

We hebben lekker doorgeslapen. Ontbijten, checken uit en hit the road…waarheen eigenlijk?? We besluiten uiteindelijk om richting Zadar te rijden maar de snelweg te vermijden.

We rijden een schitterende route door het Velebit gebergte. Schitterend mooi! Als we ergens een afslag richting Zadar kunnen nemen zien we ook een bord met “wine route” en “olive oil” route. Dus geen afslag meer voor ons richting Zadar maar even die borden volgen. Bij Karin, een leuk ogend dorpje aan een meer besluiten we even wat te

gaan drinken zodat we de naderende wijngaarden wat beter in beeld kunnen krijgen en weten waar we heen moeten rijden. Er zijn nog niet zo veel wijngaardes open dus rijden naar een van de weinige die dat wel is in Nadin, Winery Skaulj. Deze zou volgens de agriturismo App die ik gedownload heb, open moeten zijn. We komen aan op een dood lopende weg en denken dat het dicht is totdat papa met zijn dochter naar ons toe komen lopen. De Winery is open en wij mogen even naar binnen. We kijken even bij de roestvrij stalen tanks en wat houten vaten. Daarna mogen we proeven. We beginnen met een heerlijke rosé van Syrah waarna we een typische Kroatische witte krijgen van de marastina druif, gevolgd door een rode syrah, merlot en cabarnet sauvignon. Na onze vragen legt de dochter van de eigenaar uit dat ze de wijngaard pas na de oorlog zijn begonnen. Ze hebben nu zo’n 15ha aan wijngaardes en maken zo’n 80.000 flessen op jaarbasis. We sluiten de proefsessie af met een dessert wijn. Niet zo mijn ding maar deze is heel fris en niet zo mierzoet. Vond het leuk en vooral lekker maar voelde me een beetje opgelaten door het feit dat we daar maar met z’n tweeen in een wat koud aanvoelende ruimte zaten en dat schoondochter twee keer kwam vragen of ze kwamen eten. Beetje ongemakkelijk en daardoor een beetje aan de prijzige kant want we hebben ons niet de tijd gelaten.

Vanuit hier rijden we verder richting Zadar naar het hotel dat we vanochtend geboekt hebben waar we alletwee niet echt stonden maar dat blijkt bij binnenkomst onterecht. Schone frisse kamers met een balkon. Niks op aan te merken. Beetje jammer dat er een rare constructie midden over het balkon loopt maar kan me voorstellen dat als de zon volop schijnt dat juist wat schaduw geeft en dus aangenaam is.

We gooien de spullen op de kamer neer en lopen eerst even door Zadar. Ziet er leuk uit. Gaan we vanavond meer van bekijken, nu eerst even bij het zwembad in de zon. Lekker!

‘s Avonds inderdaad terug gelopen naar het centrum waar we een prima visschotel hebben gegeten en daarna even langs de boulevard gelopen hebben. In Zadar hebben ze bij vloed een waterorgel. Was leuk om te zien en helemaal leuk om te horen. Helemaal fijn is dat er overal een relaxte sfeer hangt.

Maandag 25 juni – Trogir

Na een ontzettend verfrissende duik in het zwembad gaan we ontbijten waarna we nog even in de zon zitten om te bepalen waar we zometeen heen willen gaan. In eerste instantie zetten we koers naar Sibenick. Wat een leuk stadje wederom. Weer allemaal nauwe straatjes met een leuk en een nog leuker uitzicht. We lopen er een tijdje rond en bij een kop koffie besluiten we toch nog een dorp verder te rijden: Trogir. We boeken op het terras meteen even een appartement. Scheelt in die nauwe straatjes op zoek gaan naar iets.

In Trogir valt het even tegen om het appartement te vinden. We rijden er namelijk voorbij en alles is een richting verkeer dus voordat we weer terug zijn duurt het even. Als we ‘m dan toch vinden zijn we niet echt onder de indruk maar dat komt vooral omdat de gastheer een ongelooflijk norse man is. Hij ziet ons denk ik liever vertrekken en wij staan op het punt dat ook te doen. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om te verhuizen en uiteindelijk blijven we toch ook al zat het gedrag van de beheerder me totaal niet lekker. Het is al 4 uur en we zijn er eigenlijk wel even klaar mee. We halen de spullen uit de auto en lopen daarna het leuke gezellige centrum in en proberen het voorval met de gastheer te vergeten. We lopen even over de markt en dolen wat door het centrum en ploffen dan neer bij ons zwembad waar het heerlijk toeven is. Trogir is ontzettend leuk.

‘s Avonds lopen we de stad nog weer even in voor wat te eten en hopen dan heerlijk te gaan slapen.

Dinsdag 26 juni

Als we wakker worden moeten we even bedenken wat we willen doen. We besluiten last moment toch nog maar in Trogir te blijven en ook in dit appartement alhoewel we gezegd hadden dat we dat niet wilden om hoe de gastheer ons gisteren bejegende. We hebben geen zin om weer een ander hotel te zoeken en alles weer in te pakken. We reserveren de kamer via booking.com en als we dat de gastvrouw laten weten dan is er twijfel of de kamer wel beschikbaar is. Uiteindelijk moeten we toch van kamer wisselen maar op dezelfde verdieping dus fuck uiteindelijk toch alles inpakken. Moet dan maar. Krijgen wij uiteindelijk toch de kamer die wij gisteren geboekt hadden en waar de onenigheid met de gastheer gisteren mee begon. De gastvrouw is trouwens wel super vriendelijk!

Omdat bij het appartement geen ontbijt zit, lopen we richting centrum voor ontbijt. We hebben geen zin in te veel gedoe en lopen uiteindelijk een supermarkt in en kopen van alles voor een picknick. Zo vermaken wij ons totdat de boot naar Split vertrekt. Via Slatine varen we in een uur in Split. Boot is een Catamaran maar is gevuld zoals de verhalen van gezonken ferry boten. Wij staan buiten. Moet goed gaan. In Slatine worden wij met een paar andere op een andere boot gezet. Voelt toch comfortabeler.  Split is wederom een leuke en mooie stad maar wel een stuk drukker. We lopen de highlights af en lopen ook nog naar een Viewpoint en ploffen daarna op een terras voor een lekker glas wijn en hapjes.

Om 4 uur vertrekt de boot weer naar Trogir met dezelfde tussenstop in Slatine. Als we bij de haven aankomen, zie ik een lange rij en twijfel of we allemaal wel mee kunnen. Dat gaat gelukkig maar in Slatine staan er ook nog een hoop te wachten. En ook die gaan allemaal mee…

Eenmaal weer aan vaste land lopen we even langs de supermarkt om vervolgens naar het gasthuis terug te gaan en nog lekker even van het avond zonnetje te genieten bij het zwembad.

Vanavond speelt Kroatie de laatste poule wedstrijd op het WK. Eigenlijk gaat het nergens over want ze hebben zich al geplaatst maar we willen de wedstrijd wel op een gezellig plein gaan kijken. Op het plein waar ik het liefste wilde gaan kijken, serveren ze helaas geen eten dus we moeten op zoek naar een alternatief. Vinden we uiteindelijk maar vreemd genoeg lijken wij de enige die echt geïnteresseerd zijn in de wedstrijd. En dat geldt niet alleen voor ons terras maar ook bij de buren aan weerskanten. Hoe dan ook Kroatië wint van IJsland en na afloop lopen wij terug naar het appartement.

Woensdag 27 juni – Dubrovnik

Slapen slecht en als we dan ook wakker zijn, staan we maar meteen op. Vragen om uit te checken maar kennelijk nemen ze alleen contant aan. Dat heb ik niet meer dus eerst maar pinnen. Gelukkig wilden wij toch eerst naar het centurm om op een terrasje ontbijt te nuttigen maar daar lijkt het iets te vroeg voor dus we lopen naar de markt en kopen daar wat we nodig hebben en eten dat lekker bij de haven op. Daarna gaan we lekker nog op een terrasje zitten waarna we de auto halen en aan de betalingsverplichting voldoen.

Trogir uitrijden is nogal een uitdaging. Nogal druk en al het verkeer moet door het oude centrum. Ze zijn bezig met een nieuwe brug maar voor ons is die te laat. We doen er 45 minuten over om de stad uit te komen. Het is erg bewolkt vandaag en voor Dubrovnik, onze eind bestemming voor vandaag, is de weersvoorspelling alleen maar slechter. Bij gebrek aan alternatieven gaan wij dichtbij Split naar een mall. Het is een hele moderne mall en we vermaken ons er wel.

Om 14:00 zetten we de reis dan weer voort richting Dubrovnik. We hebben best wat regen maar de reis verloopt  voorspoedig, ook bij de grens met Bosnië. Om 5 uur zijn we bij ons nieuwe guesthouse voor vanavond. Het mag niet te veel naam hebben maar we waren gevallen voor de foto van de Infiniti Pool waar we vandaag zeker geen gebruik van zullen maken. Eerst maar even een truitje aan en de directe omgeving verkennen. Het oude centrum van Dubrovnik is te ver en we hebben genoeg gezien voor vandaag. Bij de super halen we wat te drinken en bekijken dan in ons verblijf waar we wat willen gaan eten. Gelukkig is er in de omgeving wat en hoeven we niet de stad in. Helaas is de bediening nogal ongeïnteresseerd maar valt het eten mee.

Donderdag 28 juni

We worden vroeg wakker. Ze hebben een luchtverfrisser in het appartement staan dat om de haverklap iets spuit en daarbij het geluid maakt van een kwakende eend. Het maakt zo ’n kabaal dat ik steeds wakker wordt.

Om 6:30 zijn we het zat. De zon schijnt en aangezien we een grote bak yoghurt in de supermarkt hebben gekocht gisteren besluiten we deze op te eten bij onze infinity Pool. Lekker.  We douchen en nemen de bus naar het centrum van Dubrovnik. Het is een geweldige mooie stad maar ook verschrikkelijk druk. Je kunt over de hoofden lopen. We lopen een beetje door de smalle straatjes en maken dan nog een ronde over de stadsmuur. Vanaf de stadsmuur heb je een leuk uitzicht over de stad. We eten nog even wat en beklimmen dan nog even het fort aan de overkant voor een uitzicht over de stad. Hierna houden we het voor gezien en pakken de bus terug naar het appartementen complex.

Hier genieten we nog van het zonnetje alvorens bij het zwembad te douchen en koers te zetten naar het vliegveld. Zowel Slovenië als Kroatië hebben me enorm, in positieve zin, verrast.